ورود به دنیای ایکامرس (بیزینس آنلاین)

داستان ایبی و پی پال

Friday، ۹ Ordibehesht ۱۴۰۱

اگر آشنایی با وبسایت ایبی ندارید، نگران نباشید: همین الان شما را با داستان ایبی و پی پال آشنا می کنم.

پس بدون معطلی شروع به خواندن مطلب زیر کنید:

ایبی چیست؟ (?What is eBay)

ایبی یک کمپانی ایکامرس واقع در کالیفرنیا هست و یک وبسایت خرید و فروش و حراجی می باشد. وبسایت ایبی جز اولین مارکت پلیس های جهانی می باشد. و  بیزینس مدل آن به حالت (consumer-to-consumer (C2C و  (business-to-consumer (B2C  یعنی ارتباط بین فروشنده ها و بیزینس ها با خریدار ها. یعنی در پلتفرم ایبی فروشنده ها و بیزینس ها و خریدار ها با همدیگر کانکت می شوند و می توانند خرید و فروش انجام دهند.

وبسایت ایبی توسط آقای پیر امیدیار در سال ۱۹۹۵ لانچ شد. و جز سهام های موفق در ماجرای حباب دات کام بود.

متاسفانه وبسایت ایبی در ایران تحریم هست. در حال حاظر وبسایت ها و مارکت پلیس های زیادی، مشابه وبسایت ایبی وجود دارد.

یکی از وبسایت های تقریبا مشابه ایبی در ایران، وبسایت ایسام می باشد.
اما اگر شما یوزر ایبی بوده باشید (چه خریدار، چه فروشنده و یا حتی یک ویزیتور معمولی)، درخواهید یافت که وبسایت ایبی خیلی باحال تر از وبسایت های مشابه ایرانی اش می باشد و به قول معروف، ایبی فرق می کند. 😎

داستان ایبی و پی پال

این یک خلاصه کوتاه هست و سعی می کنم در بهترین و کوتاه ترین حالت داستان پشت ایبی و پی پال رو بهتون بگم. یادتون باشه که مافیای پی پال و داستان آن پر از فراز و نشیب و اتفاقات و اوج های زیادی هست. و افرادی که پشت تاریخچه ی مافیای پی پال هستند، هر کدام از بنیان گذاران و کارافرین های کمپانی های بزرگی مثل youtube, Linkedin, Tesla, Palantir, Slide, SEQUOIA, Yelp … می باشند

  • شروع مافیای پی پال

سال ۱۹۹۸ داستان از اونجایی شروع می شود که فردی به اسم Max Levchin در یک سخنرانی که توسط Peter Thiel در دانشگاه استنفورد برگذار می شد، همیدگر را ملاقات می کنند و در نهایت به ایده ای برای ایجاد کیف پول های دیجیتال یا digital wallets می رسند و شرکت پی پال در سال ۱۹۹۸ تاسیس می شود. اما اسم اورجینال آن در ابتدا شرکت Confinity بود (متشکل از دو کلمه ی (اطمینان) confidence و ( نهایت)infinity ).

در نهایت وقتی که مهندس کمپانی، آقای Max Levchin اظهار می کنه که می توانند نرم افزار را برای انتقال پول با ایمیل و وب همگام یا به اصطلاح Sync کند (یعنی تکنولوژی پرداخت پول بر پایه ی ایمیل) و دیگر نیازی به تجهیزات فیزیکی آن زمان ندارند، اسم محصول و کمپانی شان را به پی پل PayPal تغییر نام میدهند.

  • افرایش کاربران پی پال

بعد در ادامه ی ماجرا، فردی به نام Luke Nosek با ایده هایی از جمله رفرال گیری منتهی به افزایش استفاده ی پی پال در بین کاربران اینترنت می شود. و فروشنده ها در وبسایت ایبی (که در آن زمان وبسایت خرید و فروش و حراجی بود) برای انجام ساده تر تراکنش ها از سیستم پرداخت پی پال استفاده می کنند. و پی پال،  راه را برای پرداخت های eBay هموار می کند و منجر به افزایش کاربران paypal به ۱ میلیون کاربر در سال ۲۰۰۰ میلادی می رسد.

  • ادغام پی پال با شرکت X.com ایلان ماسک

در این بین هم شرکت های زیادی بودند که سرویس و خدمات مشابه پی پال را داشتند. که از جمله ی آن شرکت X.com بود که توسط ایلان ماسک با ایده ی تقریبا مشابه لانچ شده بود.

در ادامه ی داستان، دوشرکت PayPal  و X.com با همدیگر ادغام می شوند و در نهایت کمپانی پی پال در فوریه ی سال ۲۰۰۲ در بازار سهام نزدک ((PYPL-Nasdaq)) برای عرضه ی اولیه می رود که هر سهم آن  به ارزش۲۰ دلار بود.

  • خرید پی پال توسط کمپانی ایبی

و در نهایت در اکتبر سال ۲۰۰۲، کمپانی eBay (وبسایت معروف حراجی و خرید و فروش اینترنتی) کمپانی PayPal (خدمات پرداخت آنلاین) را به مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار می خرد.

♥ (پشت مافیای ایبی، افراد با داستان ها و فراز و نشیب های زیادی وجود دارند. من در این خلاصه ی کوتاه به تمام جزيیات آن اشاره نکردم) ♥

منابع بیشتر:
https://medium.com/@bharath.bkj/the-story-of-paypal-b708efe83064
https://www.thestreet.com/technology/history-of-paypal-15062744

https://www.ebayinc.com/company/our-history/