ورود به دنیای ایکامرس (بیزینس آنلاین)

چطور فروش محصولاتم رو در ایبی ebay از صفر به ۳۰ هزار پوند در ماه افزایش دادم؟

Friday، ۹ Ordibehesht ۱۴۰۱

نکات و ترفند های افزایش فروش در ایبی (ebay)

فروش محصولات در وبسایت ایبی، یکی از اولین تجربه های لذت بخش من از ورود به دنیای ایکامرس هست. وقتی که برای اولین بار می خواستم محصولات مان را در وبسایت ایبی لیست کنم و فروش کمپانی را افزایش بدهم.

من بدون هیچ تجربه ای با سرچ کردن و  یادگرفتن و صحیح و خطا بعد از چند ماه، توانستم فروش کمپانی که برایشان بطور فیریلنس کار می کردم را به بالای 30,000£ در ماه افزایش بدهم.

«در اینجا می خوام باهاتون ترفند ها و راه های افزایش فروش در ایبی رو به اشتراک بگذارم. ورژن اصلی این مقاله را اولین بار در وبسایت مدیوم  به اشتراک گذاشته ام.»

لیست کردن محصولات در ایبی خیلی فان، آسان و لذت بخش خواهد بود وقتی که ترفندهایش را یاد بگیرید.  و اون موقع مثل این هست که شما آیتمی را لیست می کنید و سپس همان روز یا روز های بعدش نوتیفیکیشن سیلز محصول تان را مشاهده می کنید.

چطور فروش ام را در ایبی به 30,000£ در ماه افزایش دادم ؟

به عنوان فروشنده در وبسایت ایبی، نیاز هست که محصولات تان را برای فروش یا حراج در وبسایت لیست کنید. بعد از لیست کردن محصولات و انتشار آن، خریدار ها از طریق سرچ کردن محصولات و بر اساس الگورتم موتور جستجوی ایبی یعنی کاسینی می توانند آیتم های لیست شده ی شما را مشاهده کنند.

«اگر آشنایی با وبسایت ایبی ندارید، ابتدا، مطلب پایین صفحه را بخوانید.»
برای اسکرول به پایین صفحه کلیک کنید

وقتی محصولات تان را در وبسایت ایبی لیست می کنید، موتور جستجوی ایبی به نام کاسینی (CASSINI) بر طبق الگوریتم هایش لیستینگ ها و آیتم های شما را به خریداران نشان می دهد.

حالا اینکه این موتور جستجوی ایبی چطوری هستش و چه الگوریتمی دارد، خیلی خلاصه بدونید تقریبا مثل سرچ اینجین گوگل هستش و مدام در حال بهبود و آپدیت کردن الگوریتم هایش می باشد.

حالا ترفند ها و نکاتی که به من کمک کرد تا فروش محصولات در ایبی را افزایش دهم چه هستند؟

رازها و ترفند های افزایش فروش در ایبی:

  1. از گوگل کمک بگیرید: از کیوردهای پیشنهادی در سرچ گوگل استفاده کنید. (google suggested keywords)

    موتور جستوجوی ایبی یعنی CASSINI خیلی شبیه به موتور جستجوی گوگل هست. و طبق تجربه و آن چیزی که من تاکنون دریافته ام، مارکتپلیس ایبی، همانند یک گوگل کوچیک تر می باشد با این تفاوت که بدست آوردن رنکینگ بالاتر در لیستینگ ها و کیورد ها و نتایج جستوجو در ایبی به مراتب آسان تر هستش.
    یادتان باشه که شما در ایبی هر دوی گوگل و ایبی را دارید. یعنی هم می توانید از داخل ایبی و هم از داخل گوگل ورودی و ویزیتور داشته باشید. که در نهایت منجر به افزایش کلیک و ایمپرشن لیستینگ شما در ایبی شود.
    »» بنابراین از گوگل ترند و اتوساجسشن گوگل استفاده کنید: برای برسی ترند مارکت، میزان تقاضای کیوردهای مرتبط با آیتم شما در طول سال و یافتن کیوردهایی که در خصوص آیتم شما دیگران آن را سرچ می کنند و سرچ والیوم مناسبی را دارند.
    » ببینید که کاربران چه چیزی را در ارتباط با آیتم های شما سرچ می کنند  و از این کیورد ها در تایتل، دیسکریپشن باکس (یا باکس توضیحات محصول)،  مشخصات محصول و ورییشن های محصول (اگر وجود دارد) و alt عکس های محصول استفاده کنید. (البته باید کیورد ها مرتبط با محصول شما باشد و از کیورد های غیر واقعی و تکراری و استفاده بیش از حد آن ها خود داری کنید)

  2. در تایتل لیستینگ ها از کیورد هایی که سایر خریدار ها سرچ می کنند استفاده کنید و آن را با کیوردهای مربوط به مزیت و برتری (ویژگی متفاوت آیتم شما با آیتم دیگر فروشنده ها، مثل برند و ..) آیتم خود ترکیب کنید.ابزار ها و تولز های زیادی برای ریسرچ کیورد وجود دارند که می توانید از آنها برای پیدا کردن کیورد مناسب و میزان سرچ والیوم کیوردها کمک بگیرید. از برخی از آنها بصورت رایگان و برخی بصورت پولی می توانید استفاده نمایید.
    از این کیورد ها در ابتدای تایتل لیستینگ هایتان استفاده نمایید ولی تایتل تان را یونیک نگه دارید. (منظور من این است که از این تایتل ها همراه با ویژگی های یونیک و متفاوت محصول تان استفاده نمایید)
    سرچ اینجین ایبی نیاز دارد که بفهمد که  آیتم شما از سایر لیستینگ های مشابه، متفاوت است و تفاوت هایی با آنها دارد.

    شما تنها ۸۰ کاراکتر برای توصیف آیتم تان در تایتل لیستینگ های ایبی دارید. بنابراین این ۸۰ کاراکتر را با نوشتن کیورد ها و عباراتی که کسی آن را سرچ نمی کند، هدر ندهید. و به جای آن به اطلاعات مفید محصول تان بپردازید مثل: نام برند، نوع آیتم، رنگ، جنس، سایز و …
    در ادامه ابزار هایی رو معرفی می کنم که از آنها برای نوشتن تایتل بهتر در لیستینگ های ایبی استفاده کردم.
    استفاده از کیورد های پیشنهادی در سرچ باکس ایبی
    استفاده از وبسایت https://keywordtool.io/ebay: من معمولا از این سایت همراه با کیورد های پیشنهادی سرچ باکس ایبی استفاده می کنم. برای اینکه تایتلی بنویسم که منجر به فروش شود.
    استفاده از وبسایت https://title-builder.com/title-builder/: شما در این وبسایت به سادگی کیورد های مورد نظر (Seed Keyword) خود را وارد می کنید و به شما محبوب ترین و متداول ترین و ترند ترین کیورد هایی که توسط یوزر ها در ایبی سرچ می شود نشان می دهد و برای تان بر اساس آنها تایتل تولید می کند.
    و نکته ی مهم این هست که این وبسایت، تایتل را بر اساس بیشترین سطح رقابت هر کیورد تولید می کند.
    ایده گرفتن از سایر لیستینگ های موفق در ایبی (معمولا ۵ تا لیستینگ اول) برای پیدا کردن تایتل مناسب
  3. از عکس های واضح و با کیفیت استفاده کنید و تا جایی که امکان دارد هر ۱۲تا عکس مجاز برای لیستینگ ها را اضافه کنید.
    از عکس های یونیک و منحصر به فرد استفاده کنید و از عکس سایر آیتم های مشابه استفاده نکنید.
    از عکس های با کیفیت استفاده کنید. بهترین سایز برای عکس ها در لیستینگ های ایبی 1200px * 1200px یا 1600px * 1600px می باشد. و حجم عکس های تان را تا حد امکان کاهش دهید.
    با استفاده از نرم افزار jpegmini pro می توانید حجم عکس هایتان را تا حد خیلی زیادی بدون افت کیفیت کاهش دهید.
    *** یادتان باشد که وقتی که لیستینگ شما در نتایج جستوجوی ایبی ظاهر می شود. اولین چیزی که توجه خریدار ها را به خودش جلب می کند، عکس های محصول و لیستینگ تان می باشد. بنابراین خودتان را جای خریدار بگذارید و ببینید که آیا عکس های آیتم تان سبب می شود که خریدار ها روی لیستینگ شما کلیک کنند یا خیر.می توانید در صورت لزوم اطلاعات فنی و  را هم راجع به محصول تان در عکس ها درج نمایید.حداقل تا ۳ تا عکس برای هر آیتم و ورییشن هایش (در صورت وجود) اضافه کنید.
  4. لیست کردن روزانه
    سعی کنید به صورت روزانه مخصوصا روز های دوشنبه تا پنجشنبه در ساعاتی که خریدار ها بیشتر در آن تایم در ایبی سرچ و خرید می کنند محصولات تان را لیست کنید. حالا چرا؟ این نکته خیلی مهم است. به این دلیل که وقتی که شما آیتمی را در ایبی لیست می کنید. این آیتم در ساعات اولیه ی انتشار خود در ایبی، تقریبا در سطر نتایج جستجو قرار می گیرد. بنابراین وقتی که در ساعت و روز مناسب آیتم شما منتشر شود میزان view بازدید و impression تاثیر آن بالا می رود و شانس این را دارد که جزو آیتم های داغ در ایبی قرار بگیرد.

  5. ریترن پلیسی ۶۰ روزه داشته باشید. پست سریع یا یک روزه (یا نکست دی دلیوری) و یا پست رایگان داشته باشید.
    متعهد باشید که به محض اینکه اردری ثبت شد حتما در سریع ترین زمان آن را برای مشتری پست کنید. و ترکینگ نامبر و جزيیات مرسوله را در اختیار مشتری قرار بدهید. و به مسیج های مشتری در سریع ترین زمان ممکن پاسخ دهید. و با مشتری محترمانه و پروفشنال و حرفه ای ارتباط برقرار کنید.

  6. از پروموشن های ایبی استفاده کنید بخصوص برای آیتم هایی که تعداد بازدید و watch بالایی دارند.

  7. آیتم های تان را در سوشال مدیا به اشتراک بگذارید یا شیر کنید.
    من خودم از اینستاگرام، توییتر، پینترست و فیسبوک برای به اشتراک گذاشتن آیتم هایم استفاده می کنم. بخصوص از فیسبوک مارکت پلیس. همراه با استفاده از هشتگ های مناسب و مرتبط، که منجر به ترافیک و آوردن خریدارن بیشتر به صفحه ی لیستینگ های من می شود.
    با share کردن لیستینگ های تان در سوشال مدیا، میزان view و impression آنها بالا می رود و شانس دیده شدن و فروش را افزایش می دهد.

  8. لیستینگ های قدیمی را دوباره لیست کنید.
    وقتی که بعضی از لیستینگ های تان برای مدت زیادی در ایبی منتشر شده است و تعداد view بالایی گرفته است. آن ها را باید از دوباره لیست کنید. بله !!! درست شنیدید، اینکار باعث افزایش فروش شما در ایبی می شود.وقتی که ایبی می بیند که شما آیتمی با page view بالایی در یک زمان نسبتا طولانی دارید. مثلا به مدت یک سال، احتمال اینکه این آیتم شما به فروش برود خیلی کمتر می شود به این دلیل که ایبی آن را در نتایج جستجو در رتبه ی پایین تر قرار می دهد. بنابراین شما نیاز دارید که این آیتم را مجددا در ایبی لیست کنید یا به اصطلاح relist کنید

  9. هیچ وقت قیمت آیتمی که قبلا با پرایس بیشتری فروختید را پایین نیاورید.

  10. در ابتدا از میزان سود بیشتر صرف نظر کنید و  سپس بعد از اینکه محصول شما فروش اش بیشتر شد سپس می توانید قیمت فروش و در نتیجه سود خود را بیشتر کنید.

  11. برای خریداران خود فیدبک مثبت بگذارید و ازشون بخواید آنها هم برای شما فیدبک مثبت بگذارند.

  12. نکاتی برای بهتر کردن توضیحات محصول و لیستینگ شما:
    یک فایل html رسپانسیو در کپشن محصولات یا باکس توضیحات بگذارید.
    برای عکس ها و بنر ها حتما alt مرتبط بگذارید.
    از کیورد ها و تگ های هدینگ استفاده کنید.

  13. نکته ی آخر: سود بیشتری کسب کنید با پایین آوردن هزینه هایی که ضرری به فروش شما نمی زند.
    حالا به انتهای لیست نکات و ترفند های افزایش فروش در ایبی رسیدیم. با پایین آوردن هزینه هایتان، می توانید کالا را با قیمت کمتری به فروش برسانید و در نتیجه از رقبا جلو بیفتید و میزان و تعداد فروش تان را افزایش دهید.

لینک مقاله در مدیوم MEDIUM.COM (⚠ متاسفانه این سایت برای آی پی ایران تحریم است ⚠)

↓ مختصری درباره ی داستان ایبی و پی پال  ↓

ایبی چیست؟ (?what is eBay)

ایبی یک کمپانی ایکامرس واقع در کالیفرنیا هست و یک وبسایت خرید و فروش و حراجی می باشد. وبسایت ایبی جز اولین مارکت پلیس های جهانی می باشد. و  بیزینس مدل آن به حالت (consumer-to-consumer (C2C و  (business-to-consumer (B2C  یعنی ارتباط بین فروشنده ها و بیزینس ها با خریدار ها. یعنی در پلتفرم ایبی فروشنده ها و بیزینس ها و خریدار ها با همدیگر کانکت می شوند و می توانند خرید و فروش انجام دهند.

وبسایت ایبی توسط آقای پیر امیدیار در سال ۱۹۹۵ لانچ شد. و جز سهام های موفق در ماجرای حباب دات کام بود.

متاسفانه وبسایت ایبی در ایران تحریم هست. در حال حاظر وبسایت ها و مارکت پلیس های زیادی، مشابه وبسایت ایبی وجود دارد.

یکی از وبسایت های تقریبا مشابه ایبی در ایران، وبسایت ایسام می باشد.
اما اگر شما یوزر ایبی بوده باشید (چه خریدار، چه فروشنده و یا حتی یک ویزیتور معمولی)، درخواهید یافت که وبسایت ایبی خیلی باحال تر از وبسایت های مشابه ایرانی اش می باشد و به قول معروف، ایبی فرق می کند. 😎

داستان ایبی و پی پال

این یک خلاصه کوتاه هست و سعی می کنم در بهترین و کوتاه ترین حالت داستان پشت ایبی و پی پال رو بهتون بگم. یادتون باشه که مافیای پی پال و داستان آن پر از فراز و نشیب و اتفاقات و اوج های زیادی هست. و افرادی که پشت تاریخچه ی مافیای پی پال هستند، هر کدام از بنیان گذاران و کارافرین های کمپانی های بزرگی مثل youtube, Linkedin, Tesla, Palantir, Slide, SEQUOIA, Yelp … می باشند

  • شروع مافیای پی پال

سال ۱۹۹۸ داستان از اونجایی شروع می شود که فردی به اسم Max Levchin در یک سخنرانی که توسط Peter Thiel در دانشگاه استنفورد برگذار می شد، همیدگر را ملاقات می کنند و در نهایت به ایده ای برای ایجاد کیف پول های دیجیتال یا digital wallets می رسند و شرکت پی پال در سال ۱۹۹۸ تاسیس می شود. اما اسم اورجینال آن در ابتدا شرکت Confinity بود (متشکل از دو کلمه ی (اطمینان) confidence و ( نهایت)infinity ).

در نهایت وقتی که مهندس کمپانی، آقای Max Levchin اظهار می کنه که می توانند نرم افزار را برای انتقال پول با ایمیل و وب همگام یا به اصطلاح Sync کند (یعنی تکنولوژی پرداخت پول بر پایه ی ایمیل) و دیگر نیازی به تجهیزات فیزیکی آن زمان ندارند، اسم محصول و کمپانی شان را به پی پل PayPal تغییر نام میدهند.

  • افرایش کاربران پی پال

بعد در ادامه ی ماجرا، فردی به نام Luke Nosek با ایده هایی از جمله رفرال گیری منتهی به افزایش استفاده ی پی پال در بین کاربران اینترنت می شود. و فروشنده ها در وبسایت ایبی (که در آن زمان وبسایت خرید و فروش و حراجی بود) برای انجام ساده تر تراکنش ها از سیستم پرداخت پی پال استفاده می کنند. و پی پال،  راه را برای پرداخت های eBay هموار می کند و منجر به افزایش کاربران paypal به ۱ میلیون کاربر در سال ۲۰۰۰ میلادی می رسد.

  • ادغام پی پال با شرکت X.com ایلان ماسک

در این بین هم شرکت های زیادی بودند که سرویس و خدمات مشابه پی پال را داشتند. که از جمله ی آن شرکت X.com بود که توسط ایلان ماسک با ایده ی تقریبا مشابه لانچ شده بود.

در ادامه ی داستان، دوشرکت PayPal  و X.com با همدیگر ادغام می شوند و در نهایت کمپانی پی پال در فوریه ی سال ۲۰۰۲ در بازار سهام نزدک ((PYPL-Nasdaq)) برای عرضه ی اولیه می رود که هر سهم آن  به ارزش۲۰ دلار بود.

  • خرید پی پال توسط کمپانی ایبی

و در نهایت در اکتبر سال ۲۰۰۲، کمپانی eBay (وبسایت معروف حراجی و خرید و فروش اینترنتی) کمپانی PayPal (خدمات پرداخت آنلاین) را به مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار می خرد.

♥ (پشت مافیای ایبی، افراد با داستان ها و فراز و نشیب های زیادی وجود دارند. من در این خلاصه ی کوتاه به تمام جزيیات آن اشاره نکردم) ♥

منابع بیشتر:
https://medium.com/@bharath.bkj/the-story-of-paypal-b708efe83064
https://www.thestreet.com/technology/history-of-paypal-15062744