ورود به دنیای ایکامرس (بیزینس آنلاین)

دراپ شیپینگ چیست؟

Sunday، ۲۴ Mehr ۱۴۰۱

دراپ شیپینگ، بیزینس مدلی که تقریبا بدون صرف هزینه مالی یا با کم ترین هزینه مالی، یک بیزینس با جریان درامدی بالا را داشته باشیم. کمپانی های ایکامرس معروف و بزرگی مثل Zappos, Wayfair, Fab.com , Gilt.com  همگی با بیزینس مدل دراپ شیپینگ راه اندازی شده اند.

دو تا از بهترین پلتفرم ها برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی با بیزینس مدل دراپ شیپینگ، شاپیفای و ووکامرس (البته پلاگین ووکامرس در وردپرس!) می باشد.

یکی از بزرگترین مزیت دراپ شیپینگ این است که، فروش محصولات بصورت آنلاین، تنها منجر به داشتن یک وبسایت نیست، بلکه شما می توانید در سوشال مدیا یا در پلتفرم ها و مارکت پلیس های مثل ایبی، آمازون، دیجی کالا و … شروع به دراپ شیپینگ کنید.

به عنوان مقدمه ای برای شروع دراپشیپینگ نیاز هست با

  • تعریف دراپ شیپینگ
  • مزایای دراپ شیپینگ
  • تاریخچه
  • مراحل راه اندازی یک بیزینس دراپ شیپینگ آشنا شد.

تعریف بیزینس مدل دراپ شیپینگ؟

بیزینس مدل دراپ شیپینگ یعنی اینکه وبسایت شما به عنوان واسطه بین خریدار و تامین کننده قرار می گیرید.

دراپ شیپینگ یک مدل بیزینس آنلاین پر سود و کم هزینه هست. چرا؟ به این دلیل که شما نیاز ندارید محصولات وب سایت تان را از قبل خرید کنید و انبار داری کنید و هزینه های شامل نگهداری و انبارداری و … را بپردازید. شما فقط وقتی کالا را می خرید که خریدار آن را از وبسایت شما خرید کنید و سپس شمااز تامین کننده کالا، با قیمتی پایین تر آن کالا را به آدرس خریدار تان می خرید. و تامین کننده، آن کالا را برای خریدار شما پست می کند. و شما از اختلاف قیمت خرید و فروش کالا سود می کنید.

تاریخچه دراپ شیپینگ:

تاریخچه دراپ شیپینگ برمیگردد به سال ۲۰۰۶. وقتی که وبسایت علی اکسپرس شروع به حضور در مارکت آمریکا کرد. در آن زمان کارآفرین های باهوشی پیشرو در این مسیر شدند. و شروع به فروختن محصولات تولید کننده های سایت علی اکسپرس در وبسایت شان به خریدار های آمریکایی کردند.  و به خاطر قیمت بسیار ارزانی که محصولات علی اکسپرس داشت، توانستند سود بسیاری را از فروش محصولات تولید کننده های سایت علی اکسپرس در بازار آمریکا بدست بیاورند.

مزایای بیزینس مدل دراپ شیپینگ چیست؟

همان طور که گفتیم، در دراپ شیپینگ، شما نه محصولی تولید می کنید و نه درگیر پست و شیپینگ و ارسال محصولات به مشتریان تان می شوید. شما حتی محصول را از قبل خرید نمی کنید. شما فقط محصولات را در وبسایت تان با تمام جزییات لیست می کنید و قرار می دهید. و سپس هر زمان که محصولات شما به فروش رفت، درست بعد از خرید مشتری در وبسایت تان، شما اطلاعات پستی مشتری را در اختیار ساپلایرتان می گذارید و محصول را با قیمتی کمتر از تولید کننده یا تامین کننده کالا می خرید و سپس ساپلایر  شما آن محصول را به آدرس پستی مشتری تان ارسال می کند.

میشه گفت که بزرگترین وظیفه شما در دراپ شیپینگ، مارکتینگ محصولات، کاستمر سرویس و ریلیشن شیپ با مشتریان تان و همکاری با ساپلایر هایتان می باشد. یک دراپ شیپر باید همزمان تبدیل به یک دیجیتال مارکتر حرفه ای نیز بشود.

بنابراین مزایای دراپ شیپینگ به قرار زیر می باشد:

کم هزینه و کم ریسک:

نیازی به سرمایه گذاری اولیه برای تولید و خرید محصولات وبسایت ندارید و ریسکی بابت این موارد متحمل نمی شوید.

نسبتا سریع و راحت:

با داشتن یک وبسایت و یا سوشال مدیا و تولید محتوا و مارکتینگ، به راحتی می توانید محصولات خود را آنلاین بفروشید.

فلکسیبل (دراپ شیپینگ، یک بیزینس مدل فلکسیبل !):

آزادی در انتخاب محصولات دراپ شیپ، آزادی در انتخاب ساپلایر ها یا تولید کننده ها، آزادی در نحوه ی مارکتینگ محصولات تان

وجود تامین کننده ها و فولفیلمنت سنتر های بسیاری برای این کار:

تامین کننده های بسیار زیادی هستند که تمایل زیادی دارند با دراپشیپر ها یعنی با شما به عنوان یک دراپ شیپر همکاری کنند
چرا؟ چون در این حالت تامین کننده ، تمام فوکوسش رو روی تولید و تامین محصولات با کیفیت می گذارد و مارکتینگ و بازاریابی محصولاتش رو به عهده دراپ شیپر ها می گذارند.

وجود بستر های آنلاین و دیجیتال برای دراپ شیپینگ:

دراپ شیپینگ، توسط بسیاری از ایکامرس پلتفرم ها و وبسایت ساز ها از جمله پلتفرم قدرتمند شاپیفای ساپورت می شود.هر کدام از پلتفرم های شاپیفای و وردپرس معایب و مزایای خودشان را دارند. اما برای اولین بار شاپیفای با پلتفرم قدرتمند و ساده ای که دارد، دراپ شیپینگ را برای کمپانی های دراپ شیپ، بسیار ساده کرد. اما در یک وبسایت وردپرسی با وجود اینکه پلاگین ووکامرس یک پلاگین رایگان می باشد، پیچیدگی های خودش را دارد و نیاز به دانش برنامه نویسی می باشد. بنابراین اگر از کد نویسی دانش کمی دارید و زمان برای تان مهم است توصیه ی ما استفاده از پلتفرم شاپیفای برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی تان بر پایه ی دراپ شیپینگ می باشد.

وجودمنابع بسیار زیاد و رایگان برای یادگیری و استارت دراپشیپینگ:

در سراسر اینترنت با یک سرچ ساده ی گوگل می توانید به هزاران سایت و بلاگ و کانال های یوتوب و … برای یادگیری دراپ شیپینگ دسترسی داشته باشید.

دراپ شیپینگ از نگاه آمار و ارقام:

طبق آمار وبسایت statista.com:

فروش، آنلاین ریتیل استور ها در سال ۲۰۱۷ ۲.۳ تریلیون دلار و در سال ۲۰۲۱ نخمین زنند که این میزان به ۴.۸۸ تریلیون دلار برسد.

همچنین اگر کیورد دراپ شیپینگ رو در گوگل ترند سرچ کنید، متوجه ترند صعودی دراپ شیپینگ از ۵ سال گذشته تا الان می شوید.

مراحل راه اندازی دراپ شیپینگ:

رحله اول: انتخاب یک نیچ استور و محصولاتی که شما می خواهید در وبسایت تان بفروشید

اگر نمی دانید منظور از نیچ استور یا نیش استور با اسپل انگلیسی (niche) چی هست. بزارید با یک مثال براتون توضیح بدم.

فرض کنید وبسایت a.com یک وبسایت کاملا تخصصی در زمینه فروش تجهیزات ورزشی هست و وبسایت b هم یک وبسایت جنرال هست که هم تحهیزات ورزشی می فروشد و هم در کنارش محصولات دیگه مثل مثلا اسباب بازی می فروشد.

حالا اگر شما بخواهید تجهیزات ورزشی بخرید ترجیج میدید از کدوم وبسایت خرید کنید؟ بله درست کفتید . مسلما وبسایت a که به طور تخصصی در زمینه فروش محصولات ورزشی فعالیت می کند. چرا؟ چون شما میدونید که این وبسایت تمام فوکوس و تحصص اش در این زمینه هست و می تونید جنس بهتر با پشتیبانی بهتری رو خرید کنید.

باید بدونید که در راه اندازی یک وبسایت هرچه تخصصی تر عمل کنید شانس موفقیت بیشتری دارید.

به این دلیل که:

  • مارکت خاص و مخاطبان تخصصی تری رو تارکت می کنید تا یه مارکت بزرگتر
  • درنتیجه هزینه هاتون از جمله هزینه تبلیغات کمتر و پر بازده تر می شود.
  • اعتماد بیشتری رو می تونید جلب کنید و توی ذهن مشتری بیشتر می مونید و شانس رقابت کردن در دنیای آنلاین امروزه رو دارید

مرحله دوم: ساخت وبسایت دمو می باشد.

وبسایت بیلدرها و پلتفرم های ایکامرس مختلف مثل وردپرس و ووکامری شاپیفای مجنتو بیگ کامرس و …. و خیلی از این پلتفرم ها وحود داره که شما می تونید با کم ترین هزینه و با کم ترین دانش برنامه نویسی و تکنیکال ، یک وبسایت آنلاین بسیار حرفه ای برای خودتون لانچ کنید

اما همون طور که قبلا هم اشاره کردم می تونید در ابتدا بحای فروش آنلاین در وبسایت ، از سوشال مدیا و یا مارکت پلیس ها استفاده کنید

مرحله سوم: پیدا کردن ساپلایر ها یا تامین کننده ی محصولات مورد نظر تان می باشد.

مرحله چهارم: توسعه وبسایت و مارکتینگ محصولات.

مرحله پنجم: کاستمر ساپورت و هندلینگ فروش محصولات هست.

و این چرخه همچنان ادامه پیدا می کنه برای:

بهینه کردن وبسایت
انواع روش های فروش و مارکتینگ و ایجاد ترافیک و فروش بیشتر
و ایجاد ریلیشن شیپ با کاستمرها و گسترش و توسعه بیزینس تون

هر کدام از این مراحل مثل انتخاب نیچ و محصولات دراپ شیپ، انتخاب ساپلایرها و نحوه ی مارکتینگ محصولات ، … استراتژی ها و روش های خودشون رو دارند.

خلاصهه ->- پس آنچه که باید از دراپ شیپینگ یاد گرفتیم:

  1. یک کمپانی دراپ شیپ شامل خریدار، فروشنده و تامین کننده کالا می باشد.
  2. یک فروشگاه دراپ شیپ مانند سایر فروشگاه های اینترنتی و ایکامرسی کار می کند. کاربران در آن خرید می کنید و محصول شان را دریافت می کنید.
  3. اما در پشت صحنه، شما به عنوان یک دراپشیپر (که خریدار از وبسایت شما خرید می کند) پول کالا را دریافت می کنید و سپس آن کالا را از تامین کننده تان می خرید.
  4. و تامین کننده بعد از این که اردر شما را دریافت کرد، آن کالا را برای مشتری وبسایت شما پست می کند. (معمولا تحت عنوان برند شما یا به اصطلاح وایت لیبل)
  5. شما به عنوان دراپ شیپر، به طور مستقیم درگیر هندل کردن محصولات و شیپینگ آن ها نیستید. و این کار توسط تامین کننده شما صورت می پذیرد. درحالی که شما می توانید کد رهگیری مرسوله پستی را در اختیار خریداران تان بگذارید.
مثل هر بیزینس دیگه ای، دراپ شیپینگ هم ریسک های خودش رو داره (مثل به فروش نرفتن محصولات تون / مثل پیدا نکردن ساپلایر مناسب و یا مشکلاتی مثل شیپینگ محصولات / ریفاند و مواردی از این قبیل). اما با داشتن استراتژی مناسب / صحیح و خطا و کسب تجربه این مشکلات تبدیل به سگویی برای پیشرقت شما می شوند.
رفرنس آموزشی برای کاربران سایت ekombossbabe:

 https://www.cloudways.com/blog/what-is-dropshipping/#what-is-dropshipping